Produkovať a pridávať vlastnosti nie je len slovenské…
Produkty boli dlho tvorené s dôrazom na pridávanie novej funkčnosti tak, aby spoločnosť poskytla užívateľom v nových verziách viac a viac. Tento prístup trval pomerne dlho, no začiatkom 21. storočia sa situácia mení.
Používatelia si najviac vážia čas. Potrebujú jednoduché aplikácie, ktoré poskytujú funkčnosť priamo pod prst. Kontextovo. A s príchodom mobilných zariadení sa takýmto aplikáciám darí viac a viac. Doba, kedy panel nástrojov v aplikácii bol prepchaný je dávno preč. Dnes sú v móde veľké ikony, dobrý dizajn aplikácie a hlavne prehľadnosť.
Mimochodom, skúste odpovedať na otázku:
Predstavte si aplikáciu, ktorú používate denne.
Koľko percent vlastností v nej obsiahnutej NEpoužívate?
Odpoveď na túto otázku sa snažil pred niekoľkými rokmi nájsť Scott Ambler zo spoločnosti IBM.
A výsledok? Veľmi pravdepodobne taký ako ste odpovedali aj Vy sami. Tak ako väčšina ľudí na našich školeniach.
Tento výsledok je mrazivý ak si uvedomíte čo všetko vývoj nepoužívaných vlastností znamená. Koľko ľudskej energie sa v podstate vyhodí von oknom. Resp. uloží na disk :).
V tomto obrázku je skrytá odpoveď na komentáre k predchádzajúcim článkom série prečo treba papierik s požiadavkou roztrhať.
Pretože práve v tých 80% vlastností, ktoré nie sú používané, sa skrýva úspora času, úsilia ľudí a samozrejme peňazí.
Tento princíp je známy aj pod anglickou skratkou YAGNI – (you ain’t gonna need it). Nebudete to potrebovať.
Otázkou je ale KTO určí vlastnosti z množiny 20%? A tu nastupuje do procesu vývoja Zákazník. Zákazník, ktorý vie prečo vlastnosť potrebuje, kedy ju potrebuje a vie, nakoľko si vlastnosť cení.
Pretože hodnota vlastnosti je v Agile hlavným atribútom pre určenie priority, poradia:
- Pretože najviac cenené vlastnosti dodané na trh skôr ako konkurencia znamenajú pre spoločnosť návrat investícií a skorý zisk.
- Pretože v tom tkvie umenie produktového vlastníka, ktorý zákazníkovi pomôže určiť hodnoty a priority. Pomôže formulovať požiadavky pre vývojový tím.
Pred pár dňami som sa zúčastnil StartUp Campu v Košiciach. Pre mňa najzaujímavejšie zistenie bolo, ako málo sa slovenské spoločnosti a startupy venujú tomu, pre koho tvoria aplikácie, čo je potenciálnym trhom a čo ten trh skutočne chce. Naopak, venujú sa technológiám a nadšene rozprávajú o HTML5, serveroch, službách.
Nevieme kto bude aplikáciu používať, no chceme robiť radšej marketing pre podporu predaja. Hmmm, predaj, ale KOMU?