Rola: Product Owner

Mnoho z ľudí sa ma počas ScrumImpulz-u pýtalo za čo je vlastne zodpovedný v Scrum-e produktový vlastník. Z Vašich odpovedí som zistil, že je pokladaný za synonymum inej riadiacej roly  (napr. produktový manažér,…). Táto rola však pokrýva podstatne viac činností.

image

Produktový vlastník musí mať jasnú víziu o produkte, ktorý tím má dodať. Je to práve on, kto dodáva impulzy do dennodenného rytmu vývoja. Ak chýba špecifikácia toho, čo sa má vyvíjať, tím bude stáť a časom začne byť frustrovaný.

Z hľadiska marketingu produktu by sa mal starať o:

  • Obchodné ciele a stratégiu produktu – produktový vlastník definuje, kto sú cieľoví užívatelia produktu a definuje priestor, v ktorom je možné urobiť produkt úspešným
  • Obchodné prípady – mal by mať prehľad o všetkých zákazníkoch a zároveň by mal s nimi udržiavať komunikáciu tak, aby ich názory a požiadavky boli zachytené, prioritizované a nakoniec aj realizované.

Produktový vlastník definuje architektúru produktu. Nie architektúru v zmysle architektúry komponent, vzťahov medzi nimi, ale:

  • čo bude v produkte implementované – požiadavky. Požiadavky musí produktový vlastník prioritizovať tak, aby dosiahol čo najlepšiu predajnosť. Pravidelne udržiavané požiadavky umožňujú tímu pokračovať ďalej ak dokončil plánovanú činnosť a má momentálne čas.
  • Mal by definovať ako systém bude vyzerať, kde bude používaný, kým a v akom vzťahu bude k okolitým systémom
  • mal by byť zodpovedný za zdroje potrebné pre vývoj systému, či už finančné, materiálne alebo aj za tvorbu a stavbu tímov.
  • sledovanie progresu projektu mu zjednoduší plánovanie releasov, komunikáciu so zákazníkmi a umožní mu pripraviť zákazníkov na novú verziu dopredu – či už organizačne alebo udržaním “napätia”. Sledovanie priebehu projektu zároveň umožňuje priebežne meniť priority podľa možností tímov, potrieb zákazníkov a aktuálneho stavu produktu.

Zároveň ale má byť v kontakte s vývojovým tímom a má byť k dispozícii tak, by tím mal dostatok informácií pre implementáciu. Produtkový vlastník musí byť k dispozícii počas plánovania produktu (product planning meeting, sprint planning meeting) a počas predvádzania produktu, kedy by mal jednoznačne akceptovať alebo neakceptovať implementáciu dokončenú počas iterácie.