Aj keď agile v praxi často na prvý pohľad vyzerá chaoticky, dobré agilné tímy dbajú na pravidlá dohodnuté v tíme.
Pravidlá pre stand-up
Pravidlá pre denný stand-up by mali obsahovať:
- miesto kde bude stand-up,
- kedy sa stand-up začína,
- ako dlho ho chceme mať,
- kto sa ho zúčastní,
- ako chceme aby prebiehal,
- ako vieme kto môže rozprávať a kto má byť kurča,
- ako viem, že som na rade,
- ako sa mám pripraviť na stand-up,
- čo ak nemôžem prísť,
- ako viem kedy je koniec.
Čokoľvek sa ale dohodne netreba nechať iba v hlavách alebo emailoch. Pravidlá nebudú bolieť ak sa stanú zvykom.
Ten sa dá vytvoriť iba opakovaním. A tomu sa dá napomôcť aj vytlačenými pravidlami zavesenými či už v tímovej miestnosti, alebo na mieste kde stand-up robíte.
Aké informácie potrebujeme?
Pre standupy sa odporúča hľadanie odpovedí na tri otázky:
- Na čom som včera pracoval?
- Na čom budem robiť dnes?
- Aké mám problémy?
Niekedy sa tímy dohodnú aj na ďalších otázkach:
- Čo potrebujem od iného tímu?
- Aké ďalšie porady, stretnutia, potrebujem zorganizovať?
- Koľko ešte potrebujem času na dokončenie úloh?
- Aké sú nové dôležité hlásené chyby?
Čo s porušením pravidiel
Denný stand-up začne zlyhávať v momente, keď tieto dohody sú porušované. Najčastejšie zlyhávame v dochvíľnosti.
Svedčí o tom aj načastejšia otázka scrum mastrov “Čo s ľuďmi, ktorí permanentne meškajú”?
Tímy, s ktorými som pracoval, sa dohodli na zaplatení pokuty 1€ ak prišli neskoro, 2€ ak neprišli a navyše to nikomu neoznámili vopred. Niektoré tímy si zaviedli “fyzické” tresty, jednoducho spraviť niečo, čo bude znamenať malú bolesť, napr. drepy.
A niektoré tímy idú na to kreatívne, napr. sa trochu zahanbiť pred tímom, ako sa trápim pri tanci.
Každopádne už zlyhanie v dodržiavaní takto jednoduchých pravidiel veľa svedčí o tom, nakoľko je tím tímom a nakoľko sú jeho členovia tímovými hráčmi. No vždy to skončí šťastne. Buď sa pravidlá začnú dodržiavať všetkými, alebo všetci bude znamenať menšiu skupinu, ktorá si rozumie podstatne viac.
Aké iné pravidlá máte vo vašom tíme?
Zdroje: