Autor: Tibor Šipocz, Mária Dobešová
Vo svojej práci sa stretávame s niekoľkými princípmi ako by manažéri mali viesť svojich ľudí v práci, v projektoch. Tréneri mäkkých manažérskych zručností zdôrazňujú a na tréningoch nacvičujú manažérov, aby používali taký prístup k ľuďom, ktorý je motivujúci zvnútra, rozvíja pracovníka a napĺňa potreby jeho i potreby klientov. Veľká väčšina týchto princípov je inherentne obsiahnutá v agilných metódach riadenia projektu, v SCRUM osobitne.
Takže sme sa mi „kauči“ zhodli, že silné motivujúce prvky sú:
- spoluúčasť na stanovovaní cieľov a rozhodovaní a riešení problémov (daily meetings, výber taskov,..)
- spoločne dohodnuté pravidlá a kritéria posudzovania (odmeny, benefity resp. tresty za výkon)
- spolupráca členov tímu od samého začiatku projektu (krátke šprinty to vynútia na rozdiel od tradičných postupov)
- preberanie zodpovednosti za svoj podiel práce i za celý tím (šprint musí byť ukončený, merateľný výsledok, user story)
- časté odovzdávanie medzivýsledkov – čiastočné úspechy povzbudzujú (odovzdaný funkčný blok, release)
- okamžitá spätná väzba a podpora od ostatných členov tímu i od klienta (daily meetings)
- intenzívna komunikácia a tímová spolupráca – tímový duch (spoločné sedenie, časté i neformálne stretnutia…)
Prvky, ktoré podporujú osobný rozvoj každého člena tímu a rozvoj tímu ako celku:
- zdieľanie know-how počas celého projektu – napr. práca v pároch, tímové stretnutia, spoločná databáza metód, techník
- informovanosť o celkovom dianí na projekte – problémy a ich riešenia na každodennej báze
- cielené vzdelávanie a koučovanie ostatnými členmi tímu – semináre, telekonferencie, zaúčanie nových členov tímu
- učenie sa z chýb po každom cykle – chyby sú povolené, je priestor na to, aby sa napravili
- možnosť individuálneho výberu takých úloh, ktoré sú „výzva“ – nové veci zo zoznamu taskov
- zohľadnenie individuálnych preferencií – podpora zvoleného spôsobu učenia, priestor pre kreativitu a zmeny
- zvyšovanie sebadisciplíny jednotlivcov – prácu je potrebné ukončovať v krátkych intervaloch (na ilustráciu tohto vieme nakresliť pekný obrázok)
- príležitosť na rozvoj zručností vedenia ľudí, projektu – napr. striedanie v roli scrummastera
- tím sa rozvíja spoločne, rastie úroveň spolupráce – napr. prostredníctvom retrospektívnych stretnutí
Spolupráca s klientom v agilných metódach umožňuje lepšie napĺňať potreby klienta:
- rola product ownera zaručuje priebežné sledovanie priorít – potreby klienta sú jasne komunikované a rozsah práce je predmetom vyjednávania
- jednotlivci i tím má istotu, že nerobí zbytočné veci a smeruje k cieľu, ktorý naplní ich potreby
Tieto prednosti agilných metód (SCRUMu) nie sú vždy využité v plnej šírke. Počas konferencie ScrumImpulz 2010 i následnom Bootcampe sme videli ako sú tieto nesporné výhody uvedomene využívané, avšak i nedocenené resp. nevhodne interpretované alebo nepochopené. Je to nevyužitá príležitosť pracovať v projektoch úspešnejšie. Je na to potrebná zručnosť pri vedení ľudí, ktorá sa dá nadobudnúť iba praxou a cieleným tréningom. V tom môžeme projektovým tímom pomôcť my – tréneri, kauči.
Niektoré prvky, ktoré sú motivačné v SCRUM bežne učíme používať napr. v tréningovom module Motivácia a hodnotenie, ktorý sa zaoberá motivovaní ľudí všeobecne. Patria tam teórie motivácie – expectancy theory i teória stanovovania cieľov, dôsledky pravidelnej spätnej väzby a hodnotiacich rozhovorov. Budovanie tímu a tímová práca sa zase detailne venuje tomu ako zostaviť projektový tím a cielene ho viesť k vysokej výkonnosti. Leadership čiže Vedenie ľudí vo všeobecnosti, či Projektový manažment – v zmysle – vedenie ľudí v projektoch cielene rozvíja zručnosti koordinátora. ScrumMaster by určite mal rozvíjať svoje facilitačné zručnosti v tréningu nazvanom Vedenie porád alebo Moderovanie, či Kreatívne techniky riešenia problémov.
Celkove sa dá stimulovať všestranný rozvoj zainteresovaných strán v SCRUM projekte. Najviac by mohol pomôcť výcvik v používaní koučovacích techník v tréningu Koučovanie.
Pri jednaní s Product Ownerom zase môžu pomôcť tréningy z názvom Obchodné vyjednávanie či Ovplyvňovanie a argumentácia. Vzťah tímu a najmä ScrumMastera ku klientovi je v podstate konzultačný – pomohli by Konzultačné zručnosti.
Z nášho pohľadu najdôležitejšie zložky, ktoré treba podporovať sú:
- Základné manažérske zručnosti pre všetkých ( rozhodovanie, plánovanie…)
- Partnerstvo od začiatku projektu (vízia, misia, hodnoty, ciele, stotožnenie)
- Budovanie tímu a špeciálne zručnosti koordinátora a vyzývateľa pre scrum mastra
- Dávať a prijímať spätnú väzbu priebežne i po skončení projektu
- Všímať si a oslavovať úspech (hodnotenie, oceňovanie, motivácia)
- Práca s chybami (motivácia, risk taking, rozdiely medzi ľuďmi)
- Metódy riešenia problémov, skupinové kreatívne techniky
- Learning lessons (rozprávať o problémoch, ktoré sme vyriešili)
- Zručnosti kouča (každý koučuje každého, skupinový koučing)
- Zručnosti Project ownera (vyjadrovanie sa, priority, motivácia, počúvanie,…).
Možno by stálo za to spoločne pripraviť program na rozvoj soft skills v SCRUMe. V tomto ohľade bol pre nás ScrumImpulz 2010 rozhodne inšpirujúci.
Skvele Tibor, trefne postrehy, Scrum je vela o softskills. Som rad, ze Ta tato tema zaujala a dufam, ze coskoro vytvorite mozno aj specializovany program softskill treningov pre potreby Scrum timov 😉 Uz teraz sa hlasim na koucing!!
Ďakujem Roman. Tvoj comment je povzbudením, aby sme išli i týmto smerom. Skúsim niečo vymyslieť a ponúknuť. Koučing je k dispozícii okamžite.
Tibor