Skúsenosti s rolou Product Ownera

Na našom poslednom stretnutí, kde bolo témou produktové vlastníctvo, som zdieľal moje skúsenosti s rolou Product Ownera (PO), v ktorej som už 3 roky a ide o oblasť vývoja software pre medicínu vo veľkom distribuovanom projekte (Nemecko, Slovensko, India). Tu je krátke zhrnutie.

Čo považujem za najdôležitejšie:

  1. PO musí byť dostupný pre svoje tímy a tým nemyslím len DEMO a Plánovací meeting. Ak sú tímy distribuované na rôznych miestach, treba byť s nimi fyzicky aspoň na 1 týždeň sprintu raz za čas. Najmä v iniciálnych fázach projektu častejšie, potom menej často. PO musí byť schopný odpovedať členom tímu na ich otázky bez zbytočných prieťahov. Ak má PO viac tímov, je dobré keď si definuje presné časy v priebehu dňa kedy členovia daného tímu môžu kontaktovať PO priamo telefonicky, cez Skype, chat a pod.
  2. PO je zodpovedný za produkt backlog, pričom priority sú dané zhora dole. PO takto maximalizuje biznis hodnotu produktu, t.j. najvyššie v produkt backlogu sú položky s najvyššou biznis hodnotou pre zákazníka. Tím implementuje položky z produkt backlogu s ohľadom na túto prioritu.
  3. PO reprezentuje biznis. PO musí mať doménové know-how a ľudia na neho pozerajú ako na niekoho kto vie relevantne odpovedať na všetky technické možné aj nemožné otázky ohľadne produktu.
  4. PO musí mať víziu produktu. PO plánuje releasy, t.j. kedy jednotlivé funkcie budú uvoľnené zákazníkovi.
  5. PO berie zodpovednosť za svoje rozhodnutia napr. či sa bude implementovať daná funkcionalita, s akou prioritou a kedy. PO reviewuje výsledky sprintu a spolu s tímom sa rozhoduje o možných alternatívach riešenia implementácie položiek z produkt backlogu.
  6. PO informuje manažment firmy aký je progres developmentu produktu a kedy môže očakávať release produktu pre zákazníkov.
  7. PO spolu so Scrum Mastrom motivuje tím a snaží sa naplno využiť potenciál svojho tímu.

Ako sa vlastne formuje a vzniká rola PO? PO môže vyrásť z vnútra firmy z niektorého člena tímu alebo môže byť prijatý z externého trhu t.j. z prostredia mimo firmy.  PO, podľa toho čo prevažuje môže:

  • mať primárne vzdelanie SW inžiniera a získať doménové know-how skúsenosťami v danej oblasti  (toto je môj prípad) alebo
  • mať primárne vzdelanie v danej doménovej oblasti a získať skúsenosti v oblasti SW inžinierstva praxou (a toto býva častejšie)

PO typicky komunikuje s:

  • Líniovým manažmentom firmy – reporting, komunikácia míľnikov, budget, problémy a risky, eskalácie
  • Oddelením marketingu a predaja – stratégia predaja, vízia releasov, roadmap, predajnosť
  • Developermi/tímami – definícia DOD, otázky na funkcionalitu produktu, akceptačné kritéria pre user stories, motivácia ľudí
  • Scrum Mastrom – plánovanie sprintov, meranie velocity tímu, odstraňovanie impedimentov, sprint burn-down chart
  • Koncovými zákazníkmi a používateľmi produktu – nová funkcionalita produktu, feedback na produkt, ROI pre jednotlivé user strories produkt backlogu, školenia produktu

Ján Majoroš